„Małolat” Zapraszamy do udziału w warsztatch pracowników placówek oświatowych
ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W BEZPŁATNYCH WARSZTATACH DLA NAUCZYCIELI
„MAŁOLAT”
Ramowy program spotkań interwencyjno-edukacyjno-profilaktycznych dla pracowników placówek oświatowych. Cykl proponowanych przez nas spotkań warsztatowych jest strategią obejmującą swoimi działaniami małoletnie osoby zażywające i nadużywające substancje psychoaktywne i odurzające, oraz interweniujące wobec nich osoby dorosłe. Istotą zaplanowanych spotkań jest wyposażenie ich uczestników w szereg umiejętności związanych z podejmowaniem działań edukacyjno-profilaktycznych-interwencyjnych.
SPOTKANIE 1
Substancje psychoaktywne – co o nich wiemy?
Cele:
- Integracja grupy.
- Przybliżenie teoretycznej wiedzy dotyczącej dopalaczy, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych oraz skutków ich działania na organizm człowieka.
- Zapoznanie nauczycieli z przejściowymi i trwałymi skutkami zażywania dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych.
- Poznanie chemicznych substancji stosowanych do wyrobu dopalaczy.
SPOTKANIE 2
Zagrożenia dzieci i młodzieży zażywaniem substancji psychoaktywnych
Cele:
- Zwiększenie świadomości na temat negatywnych skutków działania środków psychoaktywnych, ukazanie szkód i zagrożeń wynikających ze stosowania środków psychoaktywnych przez dzieci,
- Przedstawienie uczestnikom rodzajów uzależnień.
- Przybliżenie czynników mających wpływ na popadnięcie w nałóg.
- Omówienie negatywnych skutków wpływu uzależnienia na organizm ludzki z uwzględnieniem medycznego i prawnego punktu widzenia.
- Nauka asertywnego odmawiania.
SPOTKANIE 3
Co zamiast środków psychoaktywnych? – rola szkoły.
Cele:
- Poznanie szkodliwego działania substancji chemicznych zawartych w dopalaczach na organizm młodego człowieka.
- Uzyskanie podstawowej wiedzy o chemicznych środkach uzależniających (dopalaczach) oraz o ich działaniu na organizm i emocje młodego człowieka oraz na zachowanie po ich spożyciu.
- Ukazanie skutków okazjonalnego zażywania dopalaczy w aspekcie medycznym, psychologicznym (w tym moralnym i rodzinnym) oraz ekonomicznym.
- Zapoznanie rodziców z przebiegiem faz choroby uzależnieniowej oraz jej skutkami.
- Wskazanie miejsc, w których nauczyciele, rodzice i młody człowiek może szukać pomocy (linie telefoniczne, adresy specjalistycznych ośrodków).
- Ukazanie ważności alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu w profilaktyce uzależnień.
- Pokazanie możliwości poprawienia samopoczucia bez zażywania środków chemicznych.
SPOTKANIE 4
Psychoprofilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych w szkole i w domu
Cele:
- Uświadomienie nauczycielom, że działania profilaktyczne powinny zostać podejmowane odpowiednio wcześnie, a nie dopiero wówczas, kiedy już pojawi się problem, zgodnie z zasadą, że lepiej jest zapobiegać, niż leczyć.
- Ćwiczenie umiejętności prowadzenia zajęć z młodzieżą o różnej tematyce np.: Nauka mówienia o sobie i swoich potrzebach. Nauka rozpoznawania różnorodnych stanów emocjonalnych, zarówno u siebie jak również u innych.
- Uświadomienie nauczycielom ważności dobrej komunikacji, współpracy z rodzicami
SPOTKANIE 5
Bliżej siebie – dalej od środków psychoaktywnych
Cel:
- Uświadomienie nauczycielom, że budowanie pozytywnych i satysfakcjonujących relacji z dziećmi i ich rodzicami powoduje skuteczniejszą możliwość ustrzeżenia ich przed dopalaczami.
- Zdobycie wiedzy na temat poradnictwa rodzinnego, prawnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak również na temat instytucji i organizacji udzielających pomocy dziecku i rodzinie,
- Wzmocnienie kompetencji wychowawczych
- Uświadomienie uczestnikom ich własnych sposobów komunikowania się z nastolatkiem.
- Przekazanie informacji na temat monitoringu rodzicielskiego. Kształtowanie umiejętności prowadzenia spotkań z rodzicami nt:Zależności pomiędzy komunikacją i monitoringiem rodzicielskim a używaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież.
SPOTKANIE 6
Kompetentny profilaktyk w szkole
Cele:
- Ustalenie cech kompetentnego profilaktyka
- Budowanie sieci współpracy w szkole
- Doskonalenie umiejętności budowania działań profilaktycznych w szkole
- Przekazanie informacji na temat wczesnej interwencji wobec ucznia zagrożonego zażywaniem substancji psychoaktywnych
- Przekazanie informacji na temat prawnej odpowiedzialności dzieci, rodziców i nauczycieli