« Wróć

„Małolat” Zapraszamy do udziału w warsztatch pracowników placówek oświatowych

 

ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W BEZPŁATNYCH WARSZTATACH DLA NAUCZYCIELI

„MAŁOLAT”

Ramowy program spotkań interwencyjno-edukacyjno-profilaktycznych dla pracowników placówek oświatowych. Cykl proponowanych przez nas spotkań warsztatowych jest strategią obejmującą swoimi działaniami małoletnie osoby zażywające i nadużywające substancje psychoaktywne i odurzające, oraz interweniujące wobec nich osoby dorosłe. Istotą zaplanowanych spotkań jest wyposażenie ich uczestników w szereg umiejętności związanych z podejmowaniem działań edukacyjno-profilaktycznych-interwencyjnych.

SPOTKANIE 1

Substancje psychoaktywne – co o nich wiemy?

Cele:

  1. Integracja grupy.
  2. Przybliżenie teoretycznej wiedzy dotyczącej dopalaczy, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych oraz skutków ich działania na organizm człowieka.
  3. Zapoznanie nauczycieli z przejściowymi i trwałymi skutkami zażywania dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych.
  4. Poznanie chemicznych substancji stosowanych do wyrobu dopalaczy.

SPOTKANIE 2

Zagrożenia dzieci i młodzieży zażywaniem substancji psychoaktywnych

Cele:

  1. Zwiększenie świadomości na temat negatywnych skutków działania środków psychoaktywnych, ukazanie szkód i zagrożeń wynikających ze stosowania środków psychoaktywnych przez dzieci,
  2. Przedstawienie uczestnikom rodzajów uzależnień.
  3. Przybliżenie czynników mających wpływ na popadnięcie w nałóg.
  4. Omówienie negatywnych skutków wpływu uzależnienia na organizm ludzki z uwzględnieniem medycznego i prawnego punktu widzenia.
  5. Nauka asertywnego odmawiania.

SPOTKANIE 3

Co zamiast środków psychoaktywnych? – rola szkoły.

Cele:

  1. Poznanie szkodliwego działania substancji chemicznych zawartych w dopalaczach na organizm młodego człowieka.
  2. Uzyskanie podstawowej wiedzy o chemicznych środkach uzależniających (dopalaczach) oraz o ich działaniu na organizm i emocje młodego człowieka oraz na zachowanie po ich spożyciu.
  3. Ukazanie skutków okazjonalnego zażywania dopalaczy w aspekcie medycznym, psychologicznym (w tym moralnym i rodzinnym) oraz ekonomicznym.
  4. Zapoznanie rodziców z przebiegiem faz choroby uzależnieniowej oraz jej skutkami.
  5. Wskazanie miejsc, w których nauczyciele, rodzice i młody człowiek może szukać pomocy (linie telefoniczne, adresy specjalistycznych ośrodków).
  6. Ukazanie ważności alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu w profilaktyce uzależnień.
  7. Pokazanie możliwości poprawienia samopoczucia bez zażywania środków chemicznych.

SPOTKANIE 4

Psychoprofilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych w szkole i w domu

Cele:

  1. Uświadomienie nauczycielom, że działania profilaktyczne powinny zostać podejmowane odpowiednio wcześnie, a nie dopiero wówczas, kiedy już pojawi się problem, zgodnie z zasadą, że lepiej jest zapobiegać, niż leczyć.
  2. Ćwiczenie umiejętności prowadzenia zajęć z młodzieżą o różnej tematyce np.: Nauka mówienia o sobie i swoich potrzebach. Nauka rozpoznawania różnorodnych stanów emocjonalnych, zarówno u siebie jak również u innych.
  3. Uświadomienie nauczycielom ważności dobrej komunikacji, współpracy z rodzicami

SPOTKANIE 5

Bliżej siebie – dalej od środków psychoaktywnych

Cel:

  1. Uświadomienie nauczycielom, że budowanie pozytywnych i satysfakcjonujących relacji z dziećmi i ich rodzicami powoduje skuteczniejszą możliwość ustrzeżenia ich przed dopalaczami.
  2. Zdobycie wiedzy na temat poradnictwa rodzinnego, prawnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak również na temat instytucji i organizacji udzielających pomocy dziecku i rodzinie,
  3. Wzmocnienie kompetencji wychowawczych
  4. Uświadomienie uczestnikom ich własnych sposobów komunikowania się z nastolatkiem.
  5. Przekazanie informacji na temat monitoringu rodzicielskiego. Kształtowanie umiejętności prowadzenia spotkań z rodzicami nt:Zależności pomiędzy komunikacją i monitoringiem rodzicielskim a używaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież.

SPOTKANIE 6

Kompetentny profilaktyk w szkole

Cele:

  1. Ustalenie cech kompetentnego profilaktyka
  2. Budowanie sieci współpracy w szkole
  3. Doskonalenie umiejętności budowania działań profilaktycznych w szkole
  4. Przekazanie informacji na temat wczesnej interwencji wobec ucznia zagrożonego zażywaniem substancji psychoaktywnych
  5. Przekazanie informacji na temat prawnej odpowiedzialności dzieci, rodziców i nauczycieli

 

 

Galeria